ortopeda, traumatolog

Zabiegi "małej chirurgii"

Zespół cieśni kanału nadgarstka

Zabieg zespołu cieśni kanału nadgarstka polega na przecięciu troczka zginaczy nadgarstka, przez co uzyskujemy odbarczenie struktur kanału, w tym nerwu pośrodkowego. Objawy po opeacyjnym leczeniu cofają się stopniowo w ciągu kilku tygodni.  Ok. dwa tygodnie po zabiegu utrzymujemy unieruchomienie nadgarstka w szynie gipsowej lub ortezie. Usunięcie szwów 2 tygodnie po zabiegu.

Znamiona i guzki skórne

Wskazaniem do resekcji znamion skórnych powinny być:

• pojawienie się przebarwień w obszarze znamiona (przebarwienia w dotychczas jednolitych znamionach)
  • powiększanie się obrysu znamiona, odczyn zapalny
  • znamiona znajdujące się w strefach narażonych na częste drażnienie np.: w okolicy pasków, łańcuszków, itp.

Istotnym elementem leczenia zmian skórnych jest weryfikacja w badaniu histo-patologicznym wyciętej zmiany – ma to przede wszystkim wykluczyć zmiany o charakterze nowotworowym.

Każdą zmianę usuniętą wysyłamy do badania histo-patologicznego, skąd po ok. 2tyg. Uzyskujemy wynik badania hist-pat. z określeniem rodzaju wyciętej zmiany w tym o charakterze złośliwości.

Szwy po zabiegu usuwamy po ok 10-14 dniach.

Paznokieć wrastający

Paznokieć wrastający u dorosłych ma najczęściej charakter nabyty. Leczenie paznokcia wrastającego zależy od stopnia zaawansowania choroby.

Wyróżniamy 3 stopnie zaawansowania choroby.

• I stopień – rumień, obrzęk oraz bolesność bocznego wału paznokcia – leczenie uniesienie bocznej części płytki paznokcia
  • II stopień – ostra aktywna infekcja z odpływem wydzieliny – antybiotykoterapia z leczeniem chirurgicznym
  • III stopień – tworzenie się tk. Ziarninowej w bocznym wale paznokcia na skutek przewlekłego zakażenia – leczenie chirurgiczne

Leczenie chirurgiczne polega na korekcji wału paznokciowego lub resekcji części płytki paznokciowej z macierzą i fragmentem wału paznokciowego.

Leczenie pozabiegowe:

• kąpiele w roztworze rivanolu po tyg. od zabiegu
  • chodzenie w ortezie odciążającej przodostopie przez 2 tyg.
  • usunięcie szwów po 2 tyg. po zabiegu