ortopeda, traumatolog

PRP – innowacyjna, skuteczna i bezpieczna biologiczna metoda regeneracji tkanek.

W Centrum Rehabilitacji Vitamed przeprowadzamy zabiegu leczenia schorzeń metodą stymulacji procesów gojenia stosując tzw. Osocze bogatopłytkowe PRP (Platelet Rich Plasma). PRP jest koncentratem krwinek krwi, wyizolowanych z pełnej krwi pobranej od pacjenta. Skuteczność leczenia ok. 90%, brak istotnych działań niepożądanych, czynią terapię osoczem bogatopłytkowym skuteczną formą leczenia schorzeń przewlekłych, której idea opiera się na wykorzystaniu potencjału własnych komórek do gojenia uszkodzonych narządów.

WSKAZANIA do PRP (płytkowymi czynnikami wzrostu) w ortopedii

1. Zespoły bólowe kończyny dolnej i górnej
  • zapalenia rozcięgna podeszwowego – ostroga piętowa, zapalenie ścięgna Achillesa
  • „kolano skoczka”, „kolano biegacza”, torbiele łąkotek, zapalenie ścięgien gęsiej stópki
  • zapalenie kaletki krętarza większego kości udowej
  • tendinopatie stożka rotatorów barku, zespół cieśni podbarkowej
  • entezopatie – „łokieć tenisisty”, „łokieć golfisty”
  1. Wspomagająco w leczeniu
  • ubytków chrząstki stawowej: pourazowych i zwyrodnieniowych
  • cyst torbieli kostnych, dysplazji włóknistej
  • po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego ACL, szyciu łąkotek, naprawach chrząstki stawowej
  • zaburzeń zrostku kostnego
  • trudno gojących się ran, owrzodzeń
  • pooperacyjnym: po zabiegach naprawczych ścięgien np. Achillesa

Jednym najważniejszych elementów w procesie regeneracji tkanek człowieka są płytki krwi – trombocyny, w których zawarte są cytokiny tzw. Czynniki wzrostu wpływające na szereg procesów związanych z gojeniem i leczeniem przewlekłych uszkodzeń tkanek. Obecnie nowoczesne techniki umożliwiają przy zastosowaniu odpowiedniego sprzętu uzyskiwać z własnej krwi pacjenta w procesie tzw. „sekwencyjnego wirowania” koncentratu płytek krwi. W koncentracie płytkowym stężenie płytek kilkakrotnie przewyższa ich stężenie w krwi obwodowej. Płytki krwi poprzez uwalniane czynniki wzrostu wpływają w istotny sposób na regenerację tkanek. W płytkach krwi wyizolowano kilka istotnych czynników wzrostu: PDGF, TGF, VEGF, EGF odpowiedzialnych za angiogenezę, apoptozę, jak również białka odpowiedzialne za adhezję komórkową: fibronektyna, fibryna czy vitronektyna. Powyższe cytokiny i białka w istotny sposób modulują przebieg prawidłowej przebudowy naprawczej tkanek, ścięgien czy mięśni.

Schemat przygotowania PRP

1. pobranie kilkunastu ml krwi własnej pacjenta najczęściej z żyły przedramienia
  2. umieszczenie w wirówce fiolki z pobraną krwią (wirowanie 3000 ob./min – 5 minut)
  3. separacja krwinek czerwonych, osocza i płytek krwi
  4. pobranie z uzyskanego filtratu za pomocą strzykawki plazmy z koncentratem bogatopłytkowym
  5. dodanie do PRP aktywatora
  6. podanie PRP w miejsce chorobowo zmienione

Uzyskany w taki sposób koncentrat płytek pod kontrolą aparatu USG podajemy w miejsce zmienione chorobowo.

Kwalifikacja pacjentów do zabiegu – ważne informacje.

1. wizyta ortopedyczna z badaniem, diagnostyką laboratoryjną i obrazową i kwalifikacją do zabiegu
  2. przed zabiegiem uzyskanie zgody pacjenta na przeprowadzenie zabiegu
  3. okres przed zabiegowy: 3 dni przed zabiegiem odstawiamy niesteroidowe leki przeciwzapalne (NSAID) można stosować paracetamol i tramal
  4. do zabiegu chory nie musi być na czczo, czas trwania zabiegu około 30-40minut
  5. pozabiegowo chory nie może prowadzić samochodu, wymagane jest również 7 dniowe unieruchomienie ostrzykniętego miejsca (kule, orteza lub szyna gipsowa, temblak, itp.)
  6. w okresie pozabiegowym występują miejscowe dolegliwości bólowe; z leków przeciwbólowych chory może stosować paracetamol lub tramal a unikać niesteroidowych leków przeciwzapalnych NSAID
  7. pozabiegowo kontrole ortopedyczne w 7 i 21 dniu po zabiegu – ocena funkcji kończyny, natężenia dolegliwości bólowych, ew. wdrożenie odpowiedniej rehabilitacji ruchowej

Zalety leczenia PRP

• podanie jednorazowe koncentratu płytkowego uzyskanego z własnej krwi chorego
  • metoda małoinwazyjna, nie wymaga nacinania skóry, jedynie iniekcja
  • brak zakażeń
  • brak uczuleń
  • wysoka skuteczność terapii ok. 90%

Możliwe efekty niepożądane

• brak efektu leczniczego
  • proces zapalny lub zakażenia
  • zasinienie lub wylew w miejscu podania
  • ból i świąd skóry

PRZECIWSKAZANIA do terapii PRP

1. zespół wątrobowo-nerkowy
  2. chorzy leczeni immunosupresyjnie
  3. ostre zakażenie wirusowe (HCV, HBS, HIV)
  4. choroby układowe: sklerodermia, immunologiczne choroby naczyń
  5. alergie na nukleotydy
  6. choroby krwi (np. trombocytopenia)
  7. sepsa
  8. przewlekłe choroby wątroby
  9. terapia antykoagulantami
  10. nierealne oczekiwania pacjenta

O kwalifikacji pacjenta do zabiegu PRP decyduje każdorazowo badanie lekarskie.

Zgoda na zabieg podania osocza bogatopłytkowego